search.png
nl

Innovatiewedstrijd - NOVA
Print pageSend page

NOVA en startups

Innovatie staat in het middelpunt van de strategie van Saint-Gobain. De bedrijfsgroep ontwikkelt innovatieve oplossingen, onder andere in nauwe samenwerking met jonge bedrijven, ook wel startups genoemd.

De Saint-Gobain-afdeling NOVA is wereldwijd een centraal aanspreekpunt voor startups: hier wordt contact gelegd met de Saint-Gobain-groep en ondersteuning verleend bij het aangaan en uitbreiden van samenwerkingsverbanden. Het NOVA-team onderzoekt of en in welke omvang projecten van innovatieve startups met behulp van het industriŽle en economische potentieel van Saint-Gobain in de praktijk kunnen worden omgezet, waarbij een zo groot mogelijk rendement voor beide partijen ontstaat.

Sinds 2006 heeft Saint-Gobain dankzij NOVA 65 coŲperaties met startups in het leven geroepen. De samenwerking kan in verschillende vormen plaatsvinden: als ontwikkelingscoŲperatie, investering of joint-venture of middels een licentie-, productie- of handelsovereenkomst. Bovendien wordt startups in het kader van de Saint-Gobain-innovatiewedstrijd de mogelijkheid gegeven om hun projecten voor te stellen. Aan de laatste wedstrijd in 2012 hebben 168 kandidaten uit 28 verschillende landen deelgenomen.
 

INNOVATIEWEDSTRIJD 2015

In januari 2015 is de vijfde innovatiewedstrijd van Saint-Gobain officieel van start gegaan. Sinds de introductie in 2008 worden in het kader van deze wedstrijd startups onderscheiden die de meest innovatieve producten en systemen op het gebied van woning-/niet-woningbouw, energie en milieu ontwikkelen en op de markt willen brengen. Het betreft hier met name bouwproducten, moderne materialen alsmede energie-efficiŽnte en duurzame oplossingen. Organisator en sponsor van de wedstrijd is de Saint-Gobain-afdeling NOVA External Venturing. Op de winnaars wachten prijzen ter hoogte van in totaal 100.000 dollar.

De jury reikt drie prijzen uit: de eerste bedraagt 50.000 dollar, de tweede 25.000 dollar en de derde 15.000 dollar. Nieuw bij de wedstrijd van dit jaar: na intern overleg van de Saint-Gobain-medewerkers zal ťťn van de acht finalisten een ĄSaint-Gobain Community Awardď ter hoogte van 10.000 dollar ontvangen. Naast het uitreiken van geldpremies zal het NOVA-team alle deelnemers aan de eindronde onder de loep nemen om te kijken of er mogelijkheden bestaan voor een potentiŽle samenwerking, die in de vorm van een co-ontwikkeling, een distributie- of productieovereenkomst of ook in de vorm van een deelneming kan plaatsvinden.
 

DEELNAMEVOORWAARDEN

Startups uit de hele wereld met een project dat betrekking heeft op de bovengenoemde strategische kernthemaís van de Saint-Gobain-groep, kunnen zich tot uiterlijk 19 juni 2015 voor de wedstrijd opgeven. Een jury, bestaande uit NOVA-medewerkers alsmede interne en externe experts, zal alle inzendingen in het kader van een open en transparante procedure aan een nauwkeurige toetsing onderwerpen. Vervolgens worden acht finalisten geselecteerd, die hun innovatieve zakelijke idee aan de jury kunnen voorleggen. Dit zal plaatsvinden in de vorm van een ďbusiness speed datingĒ, die zal plaatsvinden tijdens de Greenbuild International Conference & Expo (18 - 19 november 2015) in Washington, D.C. (USA).
 

WINNAARS 2012

Heliotrope, de winnaar van de wedstrijd, werd bekroond met de hoogste geldprijs van 50.000 $ (ongeveer 38.000 euro).

Heliotrope, gebaseerd in Oakland, CaliforniŽ, ontwikkelt energiezuinig elektrochroom glas (EG). Het glas is schakelbaar in drie verschillende standen: transparant voor het zonlicht, transparent maar warmteweerend en ten slotte verduisterd en warmteweerend tesamen. De Heliotrope technologie kan voor een hele reeks vensters relevant zijn, bijvoorbeeld voor gebouwen, satellieten en autoís. De technologie heeft erg veel potentieel aangezien het de efficiŽntie van gebouwen op het vlak van verlichting, verwarming en koeling verbeterd.

PlanGrid, op de tweede plaats, ontving 25.000 $ (ongeveer 19.000 euro).

PlanGrid, gevestigd in San Francisco, CaliforniŽ, is een compleet samenwerkingsplatform met bouwinformatie gekoppeld aan een van de snelste PDF-viewers ter wereld. PlanGrid is een platform dat de kracht van de cloud combineert met de mobiliteit van tablet-computers. De dienst maakt het voor bouwheren en aannemers mogelijk om informatie te bekijken en mobiel te communiceren rondom een bouwproject. Zo kunnen plannen, specificaties, schetsen of fotos van de bouwevolutie eenvoudig verdeeld, aangepast en bekeken worden.

SmarterShade, op de derde plaats, ontving 10.000 $ (ongeveer 7700 euro).

SmarterShade, gevestigd in South Bend, Indiana, heeft een unieke benadering van de innovatieve ďsmartwindowĒ technologie. Een gebruiker kan de hoeveelheid licht en warmte in een huis of kantoor met de kleurtint van het vensterglas controleren. Het systeem is volledig in het venster geÔntegreerd, met een druk op de knop is de tint veranderbaar. Er zijn geen draden vereist en elektriciteit is enkel bij het schakelen noodzakelijk. Men bereikt volledige privacy zonder bijkomende hulpmiddelen zoals gordijnen. Tegelijkertijd wordt het energieverbruik voor verwarming in de winter of koeling in de zomer verminderd. SmarterShade kan vooral toegepast worden op vensters die moeilijk bereikbaar zijn of waar gordijnen niet passen, bijvoorbeeld in deuren, dakramen en vensters in vervoersmiddelen.
 

Join the conversation
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Google+
  • Xing
  • Kununu